Films 2 Dagars.

Mekade en hel del sista veckan, som vanligt. Och som vanligt så strular det in i det sista. Soppapumpen gav upp på fredagskvällen. Provade med säkert 3 olika pumpar innan vi hittade en som äntligen fungerade. Lastat och klart kl 01.00.

Lagom trött på lördagsmorgonen begav det sig till Vendel med nya vapnet, Saab 9000 CS -92. Skulle bli jäkligt spännande och se hur den betedde sig osv. Första heatet gick allt annat än bra. Fick riktigt dålig start, då motorn knappt svarar under 3000 varv. Var flera billängder efter. Ett halvt varv kört och då lägger soppapumpen av. Igen. Tur nog så var det bara + matningen till pumpen som hade lossnat. Andra heatet gick lite bättre, sen i starten som vanligt dock. Slutade 4a. Tredje heatet blev det lite vändningar och jag hade massa tur och slutade 3a.

På söndagen var jag mer laddad än nånsin och tänkte ge mej fan på att bjuda på ladd! Och visst blev det ladd, breställ efter breställ. Försökte mest känna på bilen, testa maxgränsen och lajja lite, då finalplats kändes utom räckhåll. Två stycken 3e platser andra dagen iallafall. Nöjd med tävlingen i allmänhet. Måste få ur lite mer kräm ur bilen sen ska jag nog kunna bjuda upp till härliga fajter! Nu väntar dock renovering av motor och kaross på 900an, så den blir tipp-topp! Nästa tävling oklart, men siktar på Skepptunas tävling i September. Ha det!


HågaPokalen Dag 3

Fylld av förväntningar då jag vann det sista heatet på lördagen anlände jag till Nynäs runt 8-tiden. Första heatet gick skit. Startknappsmannen, han som bestämmer röd/grönljuset, släppte starten när 30 sekundersdamen var framför min bil. Katastrof. Blev säkert en billängd eller mer efter i starten. Glömde sätta på torkare+spolning = 0 sikt. Ser Kjelle på innern och kör utanför honom då han har kramkalas med nån annan förare. Jag kommer alldeles för fort in i starkurvan och flyter ut i sandvallen och slår i bakaxeln, så pass att den förflyttar sej lite och fälgen blir lite skev, inget märkvärdigt. Kommer ikapp sen och ska köra om Benny Svensson (tror jag). Går extremt snålt i målkurvan, Benny viker in och jag kör upp på bakskärmen hans och får ett litet kast, i samma veva blir jag tryckt i baken av en 900a = 180 graders piruett. En sistaplats i det heatet.

Andra heatet gick bättre, va hyfsat med i starten. Jocke Darnell drar på en riktig herrejösses rullning i startkurvan, plåtgam som man är så kan man ju inte låta bli och titta och förlorar fokus för några sekunder. Tar mej förbi Darnells sarjade Volvo och kommer ut på 3e plats och börjar jaga en Örby Gummi 240. Kommer ikapp på tillbakavägen mot målkurvan, men har inte kraft nog i bilfan att köra om. Gav verkligen allt, går inte att köra fortare med den bilen. Får dock nöja mej med en 3e plats.

Blev ingen final i slutändan, dock inget jag räknat med. Slutade på typ 45e plats av 186 seniorer eller nåt sånt, vilket var över min förväntan med den slitna motor jag har i 900an. Så jag får väl vara nöjd med det och att jag tog en heatseger.

Nu blir det Rimbo nästa helg. Lite riktjobb är redan gjort. Det som är kvar är stolsinfästningen som ska byggas om då jag sitter för högt och nästan slår i taket. Sen är det bara att vrålladda igen! Ses på Tickstabanan i Rimbo, höres!

Håga Dag 1+2

Kom precis hem från Håga-pokalen och här kommer en resume av dag 1 och 2.

Panikartat värre när vi fick nerslag på vangboksbesiktningen på 9000 på onsdagskvällen, 2 kväller före Håga. Måste svetsa om buren, byta stol och bälte. Inte nog med det var lådan nerriven för diffning och ett hjullagerbyte + avgasfixning krävdes. Då blev jag så avtänd att jag ringde och avanmälde mej. Men då erbjöd dom mej massa konstiga saker för att få mej till start. Det var burrör hit och dit osv. Så på torsdags förmiddagen tog vi ner bakaxeln som satt på reservdels 900an. Tog ur folkrace 900an ur boden och åkte med den till garaget och bytte och förstärkte upp bakvagnen och lite annat småpul som riktning av kaross och styrarmar. Blev klara på kvällen. Då var det bara till att riva drivaxlar och kylare från reserv 900an och sen packa ihop. Kom i säng runt 3 tiden.

Dag 1. Besiktning mellan 12.00-15.00, vi var väl framme runt 13.00. Besiktade packade upp osv. Blev lottad till sista heatet. Står på plattan, då börjar det ösregna. Jag glömmer sätta på spolningen från start, så det blev lite hetsigt i kupen när jag märkte att det kom skit på rutan. Spolningen sprutade åt helt fel håll, mer på taket än rutan, inte nog med det så smetade torkarna bara runt skiten och så hae jag världens imma på rutan. Som tur va så va det ett 4 bilsheat. Jag låg bakom en svart/orange bil till sista varvet då han gled ut, och jag chansade på innern, även då jag inte såg nåt. Kom om i vilket fall och i målkurvan gjorde jag ett litet försök till en 2a plats, men det sket sig.

Dag 2. Körde även här ett sent heat. Kom sist iväg i starten och fick jaga. Körde om en bubbla nästan omgående efter startkurvan. Låg bakom en Escort till sista varvet då han flyter ut lite och jag pressar mej förbi. I målkurvan ser jag min chans till en 3e plats och försöker pressa mej förbi, men förgäves, då han nyper åt och min bil blir nästan stillastående, på 2ans växel, fortfarande rull på hjulen dock. Detta gör att bilen bakom kör om mej och jag hamnar på en 5e plats.

Andra heatet var jag helt enkelt tvungen att vinna. Tog starten med fanimej en billängd, helt otroligt då jag aldrig brukar göra det. Ligger dock 2a efter startkurvorna. Ligger i arslet på bilen framför i 3 varv. Gör en hel del omkörningsförsök då jag kör snabbare, men han täpper till. På sista varvet i målkurvan trycker jag på honom i bak och stressar lite, han flyter ut och jag går på innern och vinner med en decimeter.

Så imorgon skall jag tillbaka och köra 2 heat och förhoppningsvis finaler. Skriver mer imorrn kväll, hejs!

RSS 2.0